E.8. Operační riziko a ostatní rizika
Operační riziko je definováno jako riziko potenciální ztráty, včetně ztrát z ušlých příležitostí vznikajících na základě nedostatečných nebo chybějících interních procesů, lidských zdrojů a systémů nebo z vnějších příčin. Do kategorie operačních rizik patří rovněž riziko nesouladu s právními předpisy (compliance risk), tedy riziko právního postihu, významných finančních ztrát či ztráty dobré pověsti v důsledku porušení zákonů a jiných právních a správních předpisů relevantních pro podnikatelskou činnost Skupiny. Za typ operačního rizika se považuje rovněž riziko související s účetním výkaznictvím, tedy riziko transakční chyby, v jejímž důsledku nejsou aktiva, závazky, zisk nebo ztráta v konsolidovaných účetních výkazech vykázány věrně a správně.
- Interní zásady a provozní směrnice definující jednotný rámec řízení operačních rizik pro celou skupinu Generali;
- Metodika identifikace významných rizikových událostí a vyhodnocování jejich dopadu na plnění cílů Skupiny;
- Proces shromažďování informací o vzniklých provozních ztrátách; tyto informace následně slouží pro účely validace výsledků různých analýz a umožňují identifikovat zatím neznámá rizika a nedostatky v interních kontrolách;
- Společné metodologie a principy pro řízení činnosti vnitřního auditu tak, aby byly identifikovány nejdůležitější procesy k auditování.
Proces řízení operačních rizik je založen především na vyhodnocování rizik v jednotlivých provozních oblastech Skupiny příslušnými odborníky a na shromažďování informací o fakticky vzniklých ztrátách. Výstupy z těchto analýz jsou pak podkladem pro cílené zavádění nových vnitřních kontrol nebo jejich modifikace a pro další opatření, jejichž cílem je udržet míru rizika v přijatelných mezích.
E.8.1. Operační systémy a řízení bezpečnosti informačních technologií (IT)
Organizace systému informačních technologií (IT) vychází z rozdělení pravomocí na útvar bezpečnosti informačních technologií a na vlastní IT provozy a vývoj IT. Pravidla stanovená mateřskou společností v oblasti řízení rizik informačních technologií a informační bezpečnosti vycházejí z pravidel a doporučení obsažených ve standardu ISO/IEC 27001:2005 Informační technologie – požadavky na systém managementu bezpečnosti informací.
E.8.2. Jiná rizika
- Riziko ztráty dobré pověsti, tj. riziko potenciálních ztrát, které by Skupině vznikly v případě, že by byla poškozena její dobrá pověst nebo pokud by Skupina či skupina Generali byly negativně vnímány klienty, obchodními partnery, akcionáři nebo orgány vykonávajícími dohled.
- Strategické riziko, tj. riziko vyplývající z vnějších změn nebo interních rozhodnutí, jež by mohla mít v budoucnu dopad na rizikový profil Skupiny nebo skupiny Generali.
- Riziko šíření problémů, tj. riziko, že problémy, s nimiž se potýká jedna společnost skupiny Generali, by mohly negativně ovlivnit solventnost a ekonomickou či finanční situaci ostatních společností skupiny Generali, nebo dokonce skupinu Generali jako celek.
- Nová rizika, tj. rizika, která se nově objevují v důsledku změn vnitřního nebo vnějšího prostředí či společenských nebo technologických změn a která by mohla zvýšit rizikovou expozici Skupiny nebo skupiny Generali, případně si vyžádat definování nové kategorie rizik.
Vyhodnocení těchto rizik se provádí minimálně jednou ročně jako součást plánovacího procesu s cílem identifikovat potenciální rizikové faktory ohrožující splnění stanovených ekonomických cílů.