Zpráva o obchodní činnosti
Neživotní pojištění
Předpis pojistného z neživotního pojištění dosáhl 20,1 mld. Kč, což představuje meziroční růst o 356 mil. Kč (1,8 %). Na tomto vývoji se největší měrou podílely nepřímé obchody České pojišťovny – aktivní zajištění. Předpis přímého pojištění zůstal na úrovni minulého roku. Zásadní ve vývoji předepsaného pojistného je situace v pojištění motorových vozidel. V tomto segmentu pojištění se v roce 2015 České pojišťovně podařilo zastavit pokles předepsaného pojištění. I vývoj objemu předepsaného pojistného v ostatních odvětvích pojištění lze označit slovem stabilita. Combined ratio bylo k 31. prosinci 2015 78,5 %.
Vývoj situace ve škodovosti byl v roce 2015 příznivý. Již druhým rokem nedošlo k žádné kalamitní události. Pod tlakem situace na trhu pojištění i legislativních změn však dochází k mírnému nárůstu objemu vyplacených škod. Objem nákladů na pojistná plnění se ve srovnání s rokem 2014 zvýšil o 0,3 mld. Kč. Velmi pozitivní byl z tohoto pohledu vývoj zemědělského a občanského pojištění, naopak tomu bylo u pojištění velkých podnikatelských rizik, kde se projevil vliv několika velkých pojistných událostí.
Pojištění podnikatelských rizik
V pojištění podnikatelských rizik došlo v prvním pololetí roku 2015 ve srovnání s rokem 2014 ke zvýšení objemu předepsaného pojistného o 76 mil. Kč, tj. o 1,4 %. Nárůst byl zaznamenán zejména v rámci pojištění technických rizik. K mírnému poklesu předepsaného pojistného o 2,3 % došlo v případě zemědělského pojištění. Významně vzrostly náklady na pojistné události (o 7,5 % proti předchozímu roku). Důvodem byly především některé velké pojistné události velkých rizik, naopak mimořádně dobrý byl tento rok pro zemědělské pojištění, kde objem nákladů zůstal o 39 % pod úrovní roku 2014.
Česká pojišťovna zahájila sjednávání dalších dvou nových produktů. Na trh bylo úspěšně uvedeno nové pojištění odpovědnosti členů orgánů společnosti (pojištění D&O), které nabízí široký rozsah rizik. Sjednáváno je spíše menšími společnostmi s nižším požadovaným limitem pojistného plnění. Především pro korporátní klientelu je určeno též nové stavební a montážní pojištění (pojištění CAR/EAR) určené pro stavebně-montážní díla většího rozsahu.
Aktualizován byl produkt pro malé a střední podnikatele, kdy byl souběžně vytvořen nový online tarifovací nástroj.
V průběhu prvního pololetí pokračovaly zahájené procesy pro udržení dobré profitability ve všech zákaznických segmentech podnikatelského pojištění, kdy je systematicky pracováno s neprofitabilními klientskými segmenty, analyzovány jsou prošlé nabídky i práce s obchodními slevami. Za účelem zajištění spokojenosti klientů při sjednání pojištění byla provedena řada úprav, jejichž cílem je co nejvíce zefektivnit proces sjednávání.
V rámci zemědělského pojištění pokračuje implementace nové mobilní aplikace pro likvidaci plodin, která provádí likvidátora celým procesem likvidace a jejímž cílem je zrychlení a zpřehlednění likvidace plodin. Se změnou zásad pro poskytování podpory pro zemědělské pojištění prostřednictvím PGRLF (Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond) byla upravena pravidla pro vydávání potvrzení o uhrazeném pojistném. V druhé polovině roku bylo inovováno pojištění rizika vyzimování a byla rozšířena nabídka pojištění pro ovoce pěstované pod sítěmi. V pojištění plodin i zvířat byla realizována řada opatření ke zlepšení profitability v tomto segmentu.
Občanské neživotní pojištění
Rok 2015 byl charakteristický stabilním vývojem tohoto odvětví pojištění. Mírný pokles předepsaného pojistného (o 1,7 %) byl způsoben především situací v cestovním pojištění. Velmi příznivý byl rok 2015 z hlediska nákladů na pojistné události – ty poklesly proti roku 2014 o 10,4 %.
V roce 2015 jsme se zaměřili na podporu prodeje majetkového pojištění s asistenčními službami především prostřednictvím výrazné kampaně probíhající ve třetím čtvrtletí v online prostředí. Kampaň se cíleně orientovala na vysvětlení užitečnosti těchto asistenčních služeb a jejich unikátních parametrů krytí nabízených v rámci majetkového pojištění od České pojišťovny.
V roce 2015 nebyly zaznamenány žádné negativní nebo neočekávané vlivy, které by měly výraznější dopad na odpovědnostní pojištění. U pojištění odpovědnosti z výkonu povolání pokračoval proces zlepšování profitability tohoto produktu.
Bezpečnostní situace na většině území evropských států i v ostatních destinacích zapříčinila v roce 2015 celkově pokles prodeje komerčního cestovního pojištění. Tento negativní efekt se nejvíce projevil u klientů cestovních kanceláří. Česká pojišťovna nabídla v rámci letní marketingové akce pro všechny distribuční kanály benefit ve formě připojištění opuštěné domácnosti v ceně krátkodobého cestovního pojištění. Tato akce přinesla zvýšený zájem nejen ze strany online klientů, ale i ostatních, kteří si cestovní pojištění sjednali např. prostřednictvím svého obchodního poradce.
Pojištění motorových vozidel
V segmentu pojištění motorových vozidel se v roce 2015 podařilo zastavit pokles předepsaného pojistného (snížení jen o 0,4 %) při zvýšení počtu pojistných smluv o 1,1 %. Došlo však k nárůstu nákladů na pojistné události (4,2 %). Výrazně se zde projevují vlivy konkurenčního prostředí i legislativních změn.
První polovina roku 2015 byla ovlivněna legislativními změnami, a to zejména poslední možností řešení polopřevodů a následných administrativních zániků vozidla. Druhá polovina roku 2015 v oblasti pojištění vozidel byla pro Českou pojišťovnu ve znamení jednoduchosti, rychlosti a zvyšování kvality služeb. Díky novému sjednávacímu nástroji s názvem Hugo umožňujeme rychlejší a přehlednější sjednání pojištění. Zároveň jsme zatraktivnili a zjednodušili naši nabídku povinného ručení a také jsme zvýšili kvalitu pojištění vozidel díky novým nadstandardním asistencím.
V sazbách pojištění motorových vozidel se i nadále projevují dopady zavedení nového občanského zákoníku, kdy pojišťovny zaznamenávají nárůst průměrné škody na zdraví. Tento trend je postupně promítán do sazeb pojistného napříč celým trhem.
Pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla
V roce 2015 byl celkový objem předepsaného pojistného v povinném ručení prakticky na úrovni minulého roku (pokles o 0,1 %). S podílem 23,1 %6 zůstává Česká pojišťovna největší pojišťovnou i v tomto segmentu pojištění. Pokles předepsaného pojistného byl způsoben především ztrátou v pojištění leasingu. V pojištění retailu se předpis zvýšil o 1,7 %, a daří se tak stabilizovat pozici na trhu. Náklady na pojistná plnění sice vzrostly o 2,5 %, přesto i nadále zabezpečují v konkurenčně velmi náročném prostředí udržení přijatelné profitability tohoto pojištění.
Havarijní pojištění
Trh havarijního pojištění následuje vývoj trhu povinného ručení. Předepsané pojistné kleslo meziročně o 0,8 %. Vedle ztráty pojištění leasingu bylo dosaženo zvýšení předpisu v občanských smlouvách o 4,7 %. Ukazují se zde výsledky úsilí obchodní služby České pojišťovny i oživení trhu tohoto pojištění. Negativní byl vývoj nákladů na pojistné události. Zde došlo k meziročnímu zvýšení o 6,0 %. Došlo tak k mírnému snížení profitability pojištění.
Inovace a budoucí vývoj
V reakci na vývoj judikatury a na další legislativní změny budou i nadále probíhat průběžné inovace všech produktů na základě požadavků a potřeb klientů a nastavování pravidel likvidace. S ohledem na skutečnost, že se pojištění členů orgánů společnosti D&O stalo standardní součástí nabídky pro podnikatelské subjekty, dojde v průběhu roku 2016 k zautomatizování procesu sjednávání, a tím ke zrychlení vystavování nabídek.
Na trhu pojištění vozidel, kde panuje vysoce konkurenční prostředí, je snahou České pojišťovny i nadále zlepšovat kvalitu poskytovaných produktů a služeb, a tím zajišťovat spokojenost nejen našich klientů, ale i obchodních partnerů. V roce 2016 bude dokončeno nasazení nového sjednávacího nástroje napříč všemi distribučními místy ČP, který zajistí rychlejší a jednodušší sjednání pojištění motorových vozidel.
Životní pojištění
Charakteristika produktového portfolia ŽP v roce 2015
V rámci běžně placeného životního pojištění se Česká pojišťovna nadále zaměřovala na prodej pojištění sestaveného dle jedinečné životní situace a potřeb svých klientů. Vlajkovým životním pojištěním zůstal produkt Můj život, který byl dále využíván jako vhodný finanční instrument pro pojištění celé rodiny. Zvláštní důraz jsme kladli na kvalitní zajištění krátkodobých a dlouhodobých dopadů nemocí a úrazů na životy rodin našich klientů. Dle pojistných smluv sjednaných v roce 2015 využívají naši klienti běžně placené pojistné na produktu Můj život z více než 75 % na krytí rizik.
Od září 2015 jsme přednostně pro distribuční kanál SME zavedli možnost poskytovat pojištění Můj život s průběžně vyplácenou získatelskou provizí po celou dobu pojištění.
V oblasti kolektivního pojištění osob jsme připravili nové rizikové pojištění pro zaměstnance malých a středních firem, které je jednoduše sjednatelné s využitím přednastavených balíčků, zahrnujících dobu nezbytného léčení a trvalých následků úrazu a pojištění smrti. V roce 2015 jsme se zaměřili na zvyšování profitability produktů zejména v oblasti úrazového pojištění. V rámci procesu akceptace smluv jsme zavedli tzv. hodnocení rizikovosti klienta s ohledem na dostupné informace, požadavky a potřeby klienta a podobu sjednané smlouvy.
Další oblastí, které jsme v roce 2015 věnovali vysokou pozornost, byla ochrana spotřebitele. Zvýšili jsme přehlednost a srozumitelnost životního pojištění pro naše klienty, a to jak na sjednávacích formulářích, tak doplněním webu České pojišťovny o informace, které klienty na životním pojištění často zajímají.
Finanční ukazatele
Při meziročním poklesu o 9 % dosáhlo celkové předepsané pojistné na běžně placených smlouvách životního pojištění 8,7 mld. Kč. Objem předepsaného pojistného jednorázově placených produktů dosáhl 0,9 mld. Kč. Naše produkty životního pojištění s běžně placeným pojistným si v roce 2015 sjednalo celkově 111 tisíc klientů.
Vyplacená plnění
Za rok 2015 se vyplacená plnění životních pojištění snížila oproti předchozímu roku o 14 % na 12,4 mld. Kč z důvodu nižších mimořádných výběrů. Celkově bylo vyřízeno 383 tisíc pojistných událostí.
Stejně jako v předchozích letech bylo nejvíce vyplacených plnění v odvětví „pojištění pro případ smrti nebo dožití“. Největší objem prostředků byl vyplacen z důvodu dožití (7,3 mld. Kč).
Výhled dalšího vývoje
Neustále rostoucí konkurence a snižující se výnosy v oblasti zhodnocování peněz na celém finančním trhu budou i nadále přesouvat důraz na vylepšení nabídek pojištění rizik spojených s výpadkem příjmu a potřebou mimořádných výdajů v důsledku úrazů i nemocí, a to jak z pohledu rozšiřování produktových vlastností, tak z pohledu tlaku na snižování ceny pojištění.
V roce 2016 bude Česká pojišťovna a.s. pokračovat v implementaci požadavků regulatorního režimu Solvency II. V oblasti produktů životního a úrazového pojištění se bude jednat zejména o využití výstupů z nového interního kapitálového modelu při testování profitability a schvalování produktů a obecně monitorování rizikovosti životního a úrazového portfolia. Novým regulatorním režimem bude pozměněna také definice jednotlivých pojistných odvětví oproti současnému znění zákona o pojišťovnictví. Přestože regulatorní režim Solvency II z důvodu pozdrženého legislativního procesu v České republice nenabývá účinnosti již od 1. ledna 2016, Česká pojišťovna a.s. bude principy Solvency II v průběhu roku 2016 aplikovat v jejich plném rozsahu.
Česká pojišťovna a.s. se bude též připravovat na implementaci nové směrnice o distribuci pojištění a jejích prováděcích opatření a na změny vyplývající z nařízení o sdělení klíčových informací.
Rovněž lze očekávat zvýšenou pozornost ze strany orgánu dohledu v oblasti ochrany spotřebitele, odborné péče a tomu odpovídající tvorby vnitřních předpisů.
Prodej pojištění
Interní distribuční kanály
Interní distribuční kanály jsou tvořeny sítí výhradních pojišťovacích agentů (VPA) a pracovníky pobočkové sítě České pojišťovny. V roce 2015 navázaly všechny interní distribuční kanály na aktivity, které jim umožní dlouhodobě stabilní fungování na trhu finančních služeb, v rámci něhož dochází ke zpomalování růstových trendů. Zaměření je tedy nadále směřováno do oblasti kvality nabízení produktů a servisu poskytovaného klientům s cílem udržení vysokého standardu obsluhy klientů a zajištění jejich spokojenosti s poskytovanými službami při sledování vývoje regulace pojišťovnictví.
V rámci dalšího zvyšování efektivity interní distribuce došlo v druhé polovině roku 2015 k dokončení její restrukturalizace, započaté v roce 2013 začleněním pobočkové sítě pod jednotný regionální management a snížením počtu řídících úrovní. To umožnilo posílit regionální kompetence: bylo vytvořeno 14 krajů v zásadě shodných s rozdělením krajů v rámci České republiky. Tato změna umožnila nejen rychlejší komunikaci, a to jak směrem od vedení k obchodníkům, tak směrem opačným, ale zejména další posílení spolupráce mezi jednotlivými distribučními kanály interní distribuce v jednotlivých lokalitách a současně podpořila dlouhodobý projekt, v jehož rámci významně redukujeme administrativní kancelářské prostory ve prospěch prodejních míst v lokalitách, kde jsou naši klienti.
V polovině roku 2015 prověřilo flexibilitu interní distribuční sítě nasazení nového sjednávacího nástroje pro pojištění motorových vozidel s názvem Hugo. Jedná se o moderní nástroj používající poslední technologické novinky, což vedle pohodlí pro obchodníky přináší i klientsky přívětivé výstupy.
Na to navazuje i další novinka, zavedená v druhé polovině roku 2015, a to využití elektronického podpisu prostřednictvím tzv. singpadů. Tato technologická inovace umožní v průběhu roku 2016 sjednat a uzavřít pojistné smlouvy bez nutnosti tisku mnoha stran papíru na více než 600 prodejních místech České pojišťovny, což významně sníží ekologickou zátěž našeho podnikání.
Specifické distribuční kanály
Externí retailoví partneři – zaměření na občanské produkty
Rok 2015 byl v oblasti prodeje produktů přes externí společnosti plný zajímavých aktivit. Jednou z mnoha bylo zvýšení produkce v oblasti sjednávání neživotního pojištění, a to především pojištění motorových vozidel.
Prodejní úspěch jsme zaznamenali díky novým pojistným limitům, rozšířeným asistencím a nové cenové politice.
Hlavní aktivitou bylo ale nastavení procesu hodnocení rizikovosti pojistných smluv životního pojištění. Tato opatření, která považujeme za jedna z nejzásadnějších, přinesla stabilní a profitabilní produkci.
Následující rok bude u externích partnerů věnován intenzivním přípravám na spuštění nového sjednávače Hugo pro uzavírání smluv neživotního pojištění.
V oblasti prodeje produktu životního pojištění se soustředíme na nové dětské pojištění, které bude v prodeji od 1. dubna 2016.
Česká pošta
Spolupráce České pojišťovny s Českou poštou, s.p., se od zahájení spolupráce v roce 2001 zaměřuje na nabídku základních retailových pojišťovacích produktů. V průběhu uplynulých čtrnácti let se dynamicky rozvíjel rozsah poskytovaných pojišťovacích služeb až do aktuální komplexní nabídky portfolia produktů životního i neživotního pojištění včetně plnohodnotného servisu poskytovaného celému kmeni klientů České pojišťovny na specializovaných pracovištích České pošty. Obchodní model je založen na vzájemném provázání certifikovaných pracovníků České pošty a výhradních pojišťovacích agentů v oblasti vlastní získatelské činnosti i přímé obchodní podpory.
Pro rok 2015 bylo charakteristické zacílení obchodní aktivity získatelů poštovní sítě na nabídku produktů pojištění motorových vozidel – tomuto trendu se přizpůsobila i struktura a intenzita obchodní podpory dedikovaných týmů České pojišťovny. Současně dále pokračovalo budování kapacity nabídky pojišťovacích služeb prostřednictvím certifikace zaměstnanců České pošty a napojení dalších pošt na aplikační systémy České pojišťovny.
Objem pojistného kmene distribučního kanálu Česká pošta dosáhl k 31. prosinci 2015 výše 690 mil. Kč, meziročně tak vzrostl o 32 mil. Kč. Struktura kmene zahrnuje smlouvy běžně placeného životního pojištění (podíl 74 %), smlouvy pojištění motorových vozidel (podíl 14 %) a smlouvy občanského neživotního pojištění (podíl 12 %). V roce 2015 byly uzavřeny smlouvy neživotního pojištění v celkovém objemu 91 mil. Kč, produkce běžně placeného životního pojištění dosáhla objemu 73 mil. Kč.
V roce 2016 budou obchodní aktivity zaměřeny na další růst podílu produktů pojištění motorových vozidel v rámci struktury kmene a objemu nového obchodu společně s ostatními produkty občanského neživotního pojištění. Nezbytnou podmínkou pro dosažení cílových obchodních výsledků bude další rozvoj sítě specializovaných pracovišť na České poště včetně souvisejícího prohlubování kvalifikace pracovníků pošty certifikovaných pro prodej pojišťovacích produktů.
6 Česká asociace pojišťoven. Statistické údaje dle metodiky ČAP 1–12/2015 [online]. ČAP ©2014 [cit. 2016-03-01]. Dostupné z: http://cap.cz/images/statistickeudaje/vyvoj-pojisteno-trhu/STAT-2015Q4-CAP-CZ-2016-01-26-WEB.pdf.